Szanowni Państwo,

Kontynuujemy przekazywanie Państwu informacji o groźnych skutkach podatkowych projektu nowelizacji ustaw PIT/CIT, w których Ministerstwo Finansów dąży do objęcia CIT wszystkich spółek komandytowych i niektórych spółek jawnych od 2021 r.

Przedstawiamy wspólnie z Kancelarią EOL pięć powodów, dla których powinni Państwo zainteresować się tym projektem i wyrazić swój głos, m.in. w ankietach, które rozesłaliśmy w zeszłym tygodniu do Państwa (ankietę można pobrać TUTAJ lub wypełnić on-line: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdJljitSqCP3Bi6fH0KkBIUDxjU8BRzQS7F8esa79ETVC9ZyA/viewform?usp=pp_url. Wypełnioną ankietę prosimy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

1. PODWÓJNE OPODATKOWANIE

To podstawowy skutek objęcia od nowego roku spółek komandytowych i niektórych spółek jawnych podatkiem CIT.

Dochody uzyskane przez spółkę będą opodatkowane na poziomie spółki. Obecnie dochody te są opodatkowane na poziomie wspólników, co oznacza, że zyski i straty z różnych spółek i działalności gospodarczych są u takiego wspólnika łączone i dopiero na postawie połączonych wyników ustala się podatek PIT (wg stawki liniowej 19% lub wg skali).

Po wejściu proponowanych zmian dochód będzie opodatkowany na poziomie każdej spółki wg stawki 9% lub 19%.

Dodatkowo wypłata zysku do wspólnika będzie podlegała 19% PIT. Zatem efektywnie wspólnik zapłaci 26,3% lub 34,4%.

2. PROBLEM WYJŚCIA

Jeśli spółka komandytowa zostanie objęta regulacjami CIT, to wspólnicy nie tylko będą podwójnie opodatkowani, ale także likwidacja spółki lub wystąpienie wspólnika ze spółki będzie podlegało opodatkowaniu PIT wg zasad opodatkowania przychodów z zysków kapitałowych.

Jednym słowem – wyjście będzie  oznaczało opodatkowanie 19% majątku uzyskanego z wystąpienia ze spółki lub z jej rozwiązania.

Obecnie takie wyjście w większości przypadków nie podlega opodatkowaniu (jest neutralne podatkowo).

3. ZUS POZOSTANIE

Niezależnie od podwójnego opodatkowania zysków, opodatkowania otrzymanego majątku na wyjściu ze spółki wspólnik wciąż będzie podlegał oskładkowaniu składkami ZUS jak z działalności gospodarczej.

Pojawia się problem – od czego takie składki będzie miał odliczyć, skoro jako wspólnik nie będzie uzyskiwał już przychodów z działalności lecz przychody z zysków kapitałowych, które są opodatkowane zryczałtowanym PIT.

4. SPÓŁKI WYKORZYSTYWANE DO OPTYMALIZACJI

Wg MF spółki komandytowe są powszechnie wykorzystywane do optymalizacji podatkowych. W uzasadnieniu wskazano, że chodzi nie tylko o międzynarodowe schematy optymalizacyjne, lecz także wykorzystywanie przez rodzimy biznes, np. deweloperów, którzy za pomocą spółek komandytowych realizują swoje projekty, a zyski mogą rozliczać ze stratami w swoich spółkach będących komandytariuszami tych celowych spółek komandytowych.

Dodatkowo, w uzasadnieniu projektu wskazuje się, że znaczny przyrost liczby funkcjonujących spółek komandytowych w ostatnich latach oznacza, że są one częściej wybierane jako forma prowadzenia działalności zamiast spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, co skutkuje unikaniem opodatkowania – ze względu na jednokrotne (na poziomie wspólników) opodatkowanie zysków z takiej spółki. Wg MF spółki takie są zatem objęte regulacjami GAAR – Generalną Klauzulą Unikania Opodatkowania (General Anti Abusive Rule) unormowaną w art. 119a i następnych Ordynacji podatkowej (sztuczne konstrukcie lub czynności nie mające podstaw ekonomicznych, których celem jest unikanie opodatkowania).

5. ZWOLNIENIE – DLA KOGO?

W projekcie przewidziano zwolnienie 50% przychodu wspólnika spółki komandytowej do maksymalnego limitu 60.000 zł z każdej spółki pod warunkiem, że taki komandytariusz nie jest powiązany z komplementariuszem.

W praktyce to zdecydowana większość spółek komandytowych ma jako komplementariusza spółkę z o.o., której właścicielami lub zarządem są te same lub spokrewnione osoby. Taka rodzinna spółka wyklucza zatem możliwość stosowania zwolnienia dla części przychodów uzyskiwanych od 2021 r. przez komandytariuszy spółki komandytowej.

Jak widać z przedstawionych głównych skutków projektowanych przepisów, które mają objąć istotną część rodzimego biznesu – każdy musi przemyśleć dalsze trwanie w dotychczasowej formie prawnej spółki komandytowej. Lecz myli się ten, kto zakłada, że szybko się przekształci np. w spółkę z o.o. lub spółkę jawną. MF w projekcie już sygnalizuje rozpoznawanie skutków podatkowych z uwzględnieniem Generalnej Klauzuli Unikania Opodatkowania (GAAR). Przepisy te obejmują także wszelkie zmiany form prawnych, które nie dość, że muszą być uzasadnione ekonomicznie (warunek neutralności podatkowej) to także w dużej części firm będą musiały być raportowane do Szefa KAS w ramach obowiązku informacyjnego dot. raportowania schematów podatkowych (MDR).

Jednym słowem – nowe przepisy to istna pułapka na krajowych przedsiębiorców!

Jeśli chcesz wiedzieć więcej lub chcesz zbadać swoją sytuację pod kątem możliwych scenariuszy dot. projektowanych przepisów - zgłoś się do ekspertów z Kancelarii EOL.

Opracowanie merytoryczne: Michał Wojtas (tel. 664-993-396 , e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Doradca podatkowy i sukcesyjny, wspólnik w Kancelarii Doradztwa Podatkowego EOL, ekspert w dziedzinie restrukturyzacji, procedury podatkowej, a także w planowaniu biznesowym, podatkowym i sukcesyjnym. Absolwent studiów podyplomowych w zakresie sukcesji firm rodzinnych.

Dodaj podtytuł 1



Dołącz do grona najaktywniejszych przedsiębiorców

 

  
  • Ciekawi Utra 404x335
  • PFP FUR2.0