Celem przedsiębiorców jest rozwój! Dawanie miejsc pracy, oferowanie nowych usług, ulepszanie dotychczasowego działania i stosowanie nowoczesnych technologii. Nie ma na świecie przedsiębiorcy, który nie lubi rozwijać swojej działalności, zatrudniać ludzi i planować kolejnych ekspansji. Czas pandemii kogonawirusa poważnie zweryfikował wiele zamiarów. Niektóre projekty zatrzymał, inne zablokował na stałe. Wiele firm musi na nowo odnaleźć się w bardzo nieprzyjaznej gospodarczy rzeczywistości. Jak efektywnie pracować w takich czasach? Od czego zacząć procesy optymalizacyjne? Skąd brać pieniądze na płynne działanie i na czym oszczędzać? Tych zagadnień dotyczył kolejny WEBINAR LIVE Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Gościem byli eksperci: Katarzyna Michalska (doradca restrukturyzacyjny) oraz Paweł Kowalski (radca prawny).

Jak rozpocząć proces optymalizacji? Specjaliści: najpierw audyt. „Działania należy podejmować natychmiastowo”


Specjaliści zaproszeni do dyskusji przez Polską Fundację Przedsiębiorczości nie mają wątpliwości, że optymalizacja nie może być procesem chaotycznym. Cięcia „gdzie się da” bez analizy konsekwencji takiego działania dla firmy, być może przyniosą szybkie oszczędności, ale mogą jednocześnie wygenerować straty chwilę później, a być może nawet doprowadzić do jeszcze poważniejszych strat. Wszelkie działania powinien poprzedzić audyt restrukturyzacyjny, musi on być dynamiczny i skupiony na tych obszarach, które nie zagrażają operacyjnej efektywności przedsiębiorstwa.


- Należy zaprosić do współpracy księgowe, zaangażować prawnika i kancelarie restrukturyzacyjne. Wielkim problemem jest czas działania. Niektóre firmy przychodzą po pomoc, kiedy w kasie jest pusto i właściwie przedsiębiorstwo nadaje się do upadłości, a nie do restrukturyzacji. Działania podejmować należy natychmiast, gdy widzimy, że tracimy klientów i zagrożona może być nasza płynność finansowa. Trudna sytuacja wynika z czynników zewnętrznych, ale musimy odnaleźć możliwości optymalizacji wewnątrz firmy, trudno jest bowiem przewidzieć do kiedy sytuacja rynkowa będzie trudna, a nie wszystkich stać na to żeby czekać na poprawę kilka miesięcy – mówi Katarzyna Michalska, doradca gospodarczy. – Pierwszym krokiem, który musi zostać wykonany jest audyt. To kwestia wiedzy o kondycji firmy, specjaliści z różnych dziedzin są w stanie wskazać rozwiązania, które przedsiębiorcy często nie przychodzą na myśl. To kwestia renegocjacji pewnych umów czy zastosowanie form pomocy o których przedsiębiorca może nie wiedzieć – mówi mec. Paweł Kowalski.


Gdzie przedsiębiorcy mogą więc szukać oszczędności? Specjaliści zwracają uwagę np. na koszty wynajmu powierzchni biurowej, eksploatację samochodów służbowych, koszty energii czy negocjacje w umowach długoterminowych. Znacząca redukcja kosztów następuje także gdy podjęta zostaje decyzja o ograniczeniu zatrudnienia, ale jak mówią eksperci zwolnienia to dla wielu pracodawców przykra ostateczność i decydują się na nią dopiero, gdy zostają postawieni pod ścianą.

Jak odnaleźć się w trudnych czasach? Optymalizacja i efektywność często idą w parze


Wielu przedsiębiorców zastanawia się czy możliwe jest, by w czasie pandemii działać efektywnie? To czas spowolnienia gospodarczego, mniejszego zaangażowania konsumentów oraz np. pracy zdalnej, która na różnych odcinkach operacyjnych może doprowadzić do zmniejszenia efektywności przedsiębiorstwa. Nasi specjaliści podczas WEBINARU LIVE zwracali uwagę, że wiele zależy od branży w jakiej działa przedsiębiorstwo oraz od zaangażowania samego zespołu. – Przy odpowiednim planie efektywność jest możliwa do realizacji, ale wiele zależy od celu oraz od tego, jaki plan restrukturyzacyjny założymy. Dla niektórych celem w czasach pandemii jest utrzymanie się na rynku i pozostanie w składzie strukturalnym firmy, inni zakładają np. dywersyfikację czy nawet zwiększanie portfela klientów. Optymalizacja i efektywność to nie są zwroty, które się wykluczają. Często to właśnie zwiększenie efektywności jest celem takiego działania, choć mówimy tu zwykle o czasach, gdy na przykład menadżerowie chcą dokonywać uproszczeń w kulturze organizacyjnej firmy. W obecnych czasach celem optymalizacji jest raczej uzyskanie lub utrzymanie płynności finansowej – mówiła Katarzyna Michalska, doradca gospodarczy.
- Duże przedsiębiorstwa przez optymalizację szukają oszczędności. Z racji wielkości dynamika działania w takich firmach jest większa niż w mniejszych firmach. To czas na poszukiwanie inwestorów, czas na szukanie kreatywnych rozwiązań czy nowych rynków zbytu dla swoich towarów i usług. To czas na rozwój działalności e-commerce czy na poszukiwanie nowych przestrzeni, w których dotychczas aktywność firmy była mniejsza – dodaje mec. Paweł Kowalski.

Zapis z webinaru dostępny jest na Facebooku Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości [KLIK] oraz kanale Youtube [KLIK]


Webinary LIVE możecie oglądać na żywo co drugi czwartek w kanałach społecznościowych Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości.