Przedsiębiorcy piszą do Premiera Morawieckiego i wicepremiera Sasina: jesteśmy uziemieni gospodarczo
Ostatnie posiedzenie jednej z komisji Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego przyniosło bardzo smutną konstatację – Pomorze Zachodnie jest niemal odcięte od możliwości taniego latania do Warszawy. Od momentu, kiedy sieć Ryanair anulowała połączenia do stolicy to mieszkańcy naszego regionu płacą za bilety do stolicy astronomiczne kwoty.
– Biznes, żeby latać wysoko potrzebuje sprawnych, dynamicznych i relatywnie tanich połączeń komunikacyjnych. Nie da się prowadzić rozmów biznesowych tylko online, choć do tego w dużej mierze przyzwyczajała nas pandemia. Rozmowa twarzą w twarz jest pewniejszym gwarantem powodzenia pertraktacji gospodarczych. Jak przyciągniemy inwestorów i partnerów do wymiany gospodarczej i wspólnych biznesów, jeżeli nie dość, że jesteśmy ulokowani na odległych od stolicy odcinkach kraju, to jeszcze za loty do nas trzeba rekordowo dużo zapłacić? Od lat walczymy o to, by od Szczecina odkleić łatkę peryferii kraju, gdzie nie opłaca się inwestować. Nie uda się tego zrobić w 100% jeżeli nie będziemy dysponowali sprawnymi połączeniami lotniczymi i kolejowymi. Obecnie dotarcie do miasta inną drogą niż komunikacja samochodowa to koszmar. Zresztą dojazd do centrum Szczecina też jest utrudniony ze wszystkich stron. Żeby nasz region się rozwijał konieczne są wygodne i tanie destynacje w różne strony Polski. Czas na konstruktywną dyskusję: kiedy Szczecin doczeka się lepszych i tańszych połączeń lotniczych i kolejowych? Satysfakcjonują nas tylko konkrety, bo dotychczas słyszymy tylko zdania: „bo za tych rządów było tak” – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Poniżej pełna treść listu przygotowana przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie:
Szanowny Panie Premierze,
Działając w imieniu i na rzecz przedsiębiorców zrzeszonych w Północnej Izbie Gospodarczej
w Szczecinie wyrażamy stanowczy sprzeciw dotyczący marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Szczecina oraz Województwa Zachodniopomorskiego.
Położenie geograficzne Szczecina sprawia, że jest to najbardziej oddalone od Warszawy miasto wojewódzkie. Trwająca od kilku lat modernizacja infrastruktury kolejowej na trasie Szczecin – Warszawa przedłuża się. Obecna podróż pociągiem ze Szczecina do Warszawy wynosi blisko osiem godzin. W związku z powyższym wielu mieszkańców Szczecina i Pomorza Zachodniego decyduje się na korzystanie z połączeń lotniczych Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów im. NSZZ Solidarność oferowanych przez PLL LOT S.A. Niestety, po likwidacji połączeń oferowanych przez konkurencyjną linię Ryanair, loty oferowane przez PLL LOT S.A. uległy znaczącej podwyżce. W związku z obecnie występującym otoczeniem konkurencyjnym ceny biletów lotniczych na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin są znacząco mniej atrakcyjne niż połączenia oferowane przez PLL LOT S.A. na innych kierunkach.
W związku z powyższym zwracamy się z prośbą o podjęcie działań, których celem jest zaprzestanie marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Szczecina oraz Województwa Zachodniopomorskiego. Uruchomienie dodatkowych połączeń na trasie Szczecin – Warszawa
– Szczecin oraz obsługa trasy przez samoloty, które mogą zabrać na pokład większą liczbę pasażerów mogłoby przyczynić się do obniżenia cen biletów.