-

Przedsiębiorcy pozytywnie o Bonie Turystycznym. „Program jednocześnie socjalny i progospodarczy”

– Nie ma jakichkolwiek przesłanek, by bon turystyczny oceniać negatywnie. To prosty, a jednocześnie skuteczny gospodarczo instrument socjalny, który zasila gospodarkę punktowo. Mamy sektor, który potrzebuje wsparcia i rodziny, które są zachęcane do wydawania pieniędzy na rzecz sektora turystycznego, mając jednak przynajmniej częściową rekompensatę. Bon bardzo pomógł turystyce odbudować się po pandemii. Północna Izba Gospodarcza rekomenduje dyskusję o możliwej kontynuacji Bonu Turystycznego – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

• W kraju zostało przyznanych ponad 4,2 miliona bonów turystycznych. Nie wykorzystanych zostało ok. 400 tysięcy.

• Bon turystyczny to świadczenie w wysokości 500 złotych. Dzieci z niepełnosprawnością otrzymują 1000 złotych

• W całym kraju płatność bonami przyjmuje około 28 tys. podmiotów turystycznych. Lista tych instytucji jest na stronie Polskiej Organizacji Turystycznej

• Zachodniopomorscy przedsiębiorcy bardzo pozytywnie oceniają inicjatywę, jej realizację oraz efekty gospodarcze

• W opinii Północnej Izby Gospodarczej warto rozważyć ten rodzaj wsparcia w przyszłości

Hanna Mojsiuk: „Oceniamy Bon Turystyczny bardzo pozytywnie”

   Bon Turystyczny to rządowy projekt zaproponowany w czasie pandemii COVID-19. Jego celem było wsparcie sektora, który był dotknięty konsekwencjami lockdownów bardzo mocno. Bon to prosty mechanizm zakładający możliwość skorzystania ze wsparcia na poziomie 500 złotych na każde dziecko w rodzinie. Pieniądze mogą zostać wydane w punktach turystycznych czy rozrywkowych, które uzyskały odpowiedni certyfikat.

 – To program doskonały w swojej prostocie. Socjalny, ale jednocześnie napędzający ruch turystyczny, czyli wspierający gospodarkę. Bon Turystyczny trafiał do przedsiębiorców, napędzał ruch w kurortach nadmorskich, hotelach, parkach rozrywki czy obiektach sportowych. To pieniądze, które były odbudowującej się turystyce bardzo potrzebne. Oceniamy Bon Turystyczny bardzo pozytywnie i na pewno przy rozważaniu propozycji programów społecznych powinien być on stawiany za wzór – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

  – Z punktu widzenia Pomorza Zachodniego to projekt dobry, bo jako miejscowość o silnie rozbudowanej infrastrukturze turystycznej byliśmy jego beneficjentem – dodaje Prezes Hanna Mojsiuk. 

Sektor turystyczny zgodnie ocenia Bon Turystyczny

   Przedsiębiorcy z sektora turystycznego zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej zgodnie przekonują, że Bon Turystyczny się sprawdził.

  – Myślę, że Bon Turystyczny miał dobry wpływ na całą branże i należałby rozważyć możliwość kontynuowania tego projektu. Oczywiście jego formuła powinna zostać przedyskutowana, ale na pewno przydał się i oceniamy go pozytywnie – mówi Joanna Szewczak, dyrektor hotelu Blue Marine w Mielnie. 

  – To było cenne wsparcie na czas pandemii. W ostatnim czasie już boomu nie było i to były płatności incydentalne. Szkoda, że nie został on w całości wykorzystany. Są produkty i towary pierwszej potrzeby w społeczeństwie i na pewno wiele wyjazdów wakacyjnych czy wycieczek bez tego wsparcia, by się nie odbyło. Oceniamy go pozytywnie, sprawdził się – mówi Roman Kucierski, ekspert Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, dyrektor hotelu Hamilton w Świnoujściu. 

Bon Turystyczny ratunkiem dla sektora, który przeżywał swoje „najczarniejsze momenty”?

    Turystyka w 2020 i 2021 roku przeżywała swoje najczarniejsze momenty. Lockdowny powodowały, że podróżowanie stało się niemożliwe. W poważne tarapaty wpadły hotele, restauracje, agencje turystyczne, biura podróży, ale i miejsca zajmujące się rozrywką. 

  – Zadłużenie sektora turystycznego i ilość windykacji była wówczas rekordowa. Pandemia i jej konsekwencje doprowadziły do upadku ogromną ilość przedsiębiorstw z sektora turystycznego. Najmocniej lockdown odczuwały firmy działające sezonowo. Wiele hoteli, ale i np. parków rozrywki, sal zabaw czy obiektów sportowych do dzisiaj spłaca długi zaciągnięte w czasie pandemii. Upadały lodowiska, tory gokartowe, bawialnie. Mocno ten czas odczuła gastronomia, która do dzisiaj nie może podnieść się z kryzysu – mówi windykator Małgorzata Marczulewska. 

   – Na pewno Bon Turystyczny był dla turystyki zastrzykiem gotówki. Należy go docenić, ale na pewno nie zaryzykowałabym tezy, że był to ratunek dla turystyki. Wsparcie owszem, ale nie ratunek – dodaje ekspertka Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.